ברוכים הבאים לערבה התיכונה, המדבר הידידותי מחכה לכם
תיירות המדבר באזור הערבה מציעה שפע אטרקציות למטייל הישראלי ולתייר מחו”ל. טיולי שטח בתוך נופי ארץ בראשית מיוחדים במינם, חאנים מדבריים איכותיים ואירוח מדברי מושלם. קהילת תיירות ערבה מזמינה אתכם ליהנות מחוויית אירוח מדברי ייחודי ומותאם במיוחד בשבילכם.
“המדבר הידידותי” הינו קונספט חדש לקידום תיירות המדבר הישראלית. המדבר הישראלי משתרע על שטח גיאוגרפי קטן, בו מרוכזים נופי בראשית מרהיבים, אשר הושפעו מעט מאד מפעילות אנושית. המרחב עתיר תופעות גיאולוגיות מרשימות ונופים בתוליים, לצד מורשת אנושית עשירה של תרבויות קדומות, שהותירו אחריהן שפע אתרי עתיקות ושרידי חקלאות קדומה.
תיירות הערבה התיכונה שוטפה לקונספט תיירות המדבר ("המדבר הידידותי") בארץ, אשר מוביל משרד התיירות. בשונה ממדבריות רבים בעולם, מציע המדבר הישראלי נגישות ונוחות, לצד היותו ידידותי, בטוח ומכניס אורחים. כל אלה הופכים את המדבר הישראלי ליעד תיירותי מרתק, חדשני ונגיש להפליא המדבר הוא ידידותי מכמה סיבות:
- הוא קרוב ונגיש לאירופה ושדות התעופה הבינלאומיים במרחק נסיעה קצר (יחסית) מהמדבר.
- המרחב מלא ושופע שבילים מסומנים במגוון דרגות קושי – מתברר שישראל היא המדינה המסומנת ביותר בעולם, והמדבר הישראלי מסומן במאות שבילי הליכה בטוחים
- ביטחון אישי ובטיחות – לישראל יחידות חילוץ מהטובות בעולם ושירותי הרפואה מתקדמים וזמינים לכל תייר
- ברוב רובו של המדבר יש כיסוי של מספר רשתות סלולריות
- המדבר מציע שפע אטרקציות והרפתקאות, לכל גיל ומחיר ואוכלוסייה ידידותית שברובה דוברת אנגלית
- האקלים המדברי היבש והצח, כמו גם העננות המועטה, הופכים את האיזור לאתר אסטרונומי מבוקש, וכשהחשיכה יורדת, הרימו ראשיכם השמיימה ותוכלו להבחין במטר מטאורים (וכמובן לבקש בקשה..)
תיירות המדבר בערבה התיכונה נשענת על תהליכים רחבים ומגמות בארץ ובעולם. משבר החקלאות בשנות ה-80 הוביל את תושבי הכפר לחיפוש אחר אלטרנטיבה לחקלאות. במקביל, יזמים נוספים שנחשפו למספר ההולך וגדל של מבקרים, ראו בכך הזדמנות לפתוח עסקים אחרים אשר יספקו את צרכי המבקרים (מוצרים משלימים). מכאן, החלו להתפתח עסקים כמו טיולי ג'יפים, מסעדות, פעילויות מסביב למשק החקלאי, חנויות אומניות ואטרקציות. הממשלה הכירה בתופעת התיירות הכפרית רק בשנת 1992 ומשרד התיירות החל להקצות תקציבים להפעלת יועץ לתחום והקמת מערך תמיכה. התיירות הכפרית מאופיינת במיקום (מרחבים ויישובים כפריים), בתפקוד (מבוססת על המאפיינים של הכפר, שטחים פתוחים, מגע עם הטבע), בגודל (עסקים קטנים, מבנים וישובים קטנים) ובהתנהלות (מפותחת ומנוהלת על ידי הקהילה המקומית).
בשנת 1996 הוקמו הצימרים הראשונים בערבה על ידי משפחות בלוך ושומרון בעין יהב. זו הייתה הסנונית הראשונה לחשיבה אחרת ולפיתוח מוקד נוסף, מלבד החקלאות, כמקור תעסוקה ופרנסה לתושבים. בשנת 2000, החליט ראש המועצה דאז, שי בן אליהו ז"ל, על הקמת מחלקת תיירות במועצה. הרחבת ענף התיירות ופיתוחו, הפכו את האזור ליעד תיירותי משמעותי בארץ ולתחום מרכזי בתעסוקות לא חקלאיות. הנהגת המועצה שמה כמטרה להרחיב, לבסס ולפתח את ענף התיירות כפתרון הולם לבעיית אכלוס (קליטה חדשה וקליטת בנים חוזרים) וכתעסוקה או פרנסה נוספת למתיישבים קיימים.
התיירות בערבה נשענת על שלושה עקרונות בהתאם ל-DNA של תיירות מדבר מוצלחת: מבודדת (isolation), מותאמת ללקוח (customization) ונאמנה לטבע (unity). תיירות מדברית, כפרית ומתפתחת, עשירה במסלולי טיולים, שמורות טבע ונופי בראשית מרהיבים, לצד אטרקציות לכל המשפחה ומגוון סוגי הלנה כפרית המותאמים לצרכי המתארח. דרך הבשמים הנבטית, שהוכרה כאתר מורשת עולמית ע"י אונסק"ו ביולי 2005, עוברת באזור.
בערבה כ-350 צימרים והנופשים מגיעים בעיקר בשל הנוף הייחודי, השקט ומסלולי הטיול הרבים באזור. התפוסה השנתית הממוצעת בחדרי האירוח היא כ- 50% כאשר עונת התיירות המרכזית בערבה נמשכת בין החודשים ספטמבר – מאי (מראש השנה ועד שבועות). בשנים האחרונות אנו מצליחים להאריך במעט את עונת התיירות וזאת, בעיקר, בשל בריכות השחייה ביישובים, העומדות לרשות המתארחים ללא הגבלה.
הערכת התרומה הכלכלית של ענף התיירות בערבה התיכונה עומדת על יותר מ- 150 מיליון ₪. תרמה זו יש לה ערך התיישבותי וציוני לצד החקלאות המשגשגת בערבה.
יריד תיירות מדבר, אפריל 2019מפה להדפסה: אטרקציות בערבה תיכונה (PDF)
ציוני דרך
שנה |
ציון דרך |
---|---|
1996 |
משפחות בלוך ושומרון מעין יהב מקימות את הצימרים הראשונים בערבה. |
2000 |
הקמת מחלקת תיירות על ידי גיל סלוין ואוסי ניר בסיועם של אנשי מקצוע – מויש אבן ניר - יועץ ארגוני, שחר שילה יועץ תיירות ואבי קורנס יועץ פרסום. |
2001 |
אירועי "ערבה אטרקשן" מתקיימים בפעם הראשונה. בהמשך נולדו אירועי הערבה הפתוחה לטיסנים ומטוסים מונחי רדיו, ברוח חזונו של גלעד לבני ז"ל, שהיה אז מנכ"ל החברה לפיתוח |
2002 |
הונחה אבן הפינה בישוב צוקים. |
2003 |
משרד הפרסום צור חכמון הגה את הסלוגן "מתי בפעם האחרונה עשיתם ערבה?" שליווה את פרסומי התיירות שנים רבות (אנקדוטה קטנה - תלמידים בבי"ס בצפון הארץ נתבקשו לנתח את המשפט במבחן בלשון ולעמוד על החלפת המילים ערבה=אהבה). |
2004 |
טקס הכרזת היישוב צוקים כישוב תיירותי אקולוגי. |
2005 |
דרך הבשמים הוכרה כאתר מורשת עולמית ע"י אונסק"ו. |
2006 |
אירוע "צעדת הערבה" מתקיים לראשונה בהפקה משותפת של מחלקות תיירות וספורט. |
2008 |
חנוכת פרויקט מסלולי האופניים "דרכי הבשמים באופניים". |
2009 |
שמורת שיזף הוכרה כשמורת טבע. |
2010 |
הכרזת שיתוף פעולה בין שתי הערבות, תיכונה ודרומית, במסגרתו מתקיים בערבה "יוגה ערבה", אירוע היוגה הראשון בארץ. |
2011 |
עולה לשידור הסדרה "פלפלים צהובים". הערבה התיכונה נכנסת בין לילה לתודעת הציבור ואין אחד שלא יודע היכן נמצאת הערבה |
2012 |
פסטיבל הסרטים מתקיים לראשונה בערבה. |
2014 |
חנוכת מרכז ויידור – מרכז המבקרים של הערבה. |
2015 |
פרויקט דירוג הצימרים IBB לראשונה בערבה. 20 מתחמים מדורגים. |
2016 |
כפר האמנים בצוקים נפתח רשמית למבקרים. |
2017 |
הערבה שותפה במיתוג המוצר התיירותי "תיירות מדבר" (friendly desert Concept). |
2018 | עולה לאוויר אתר התיירות המשודרג www.goarava.co.il |
2019 | אתר תיירות ערבה מתורגם לאנגלית: en.goarava.co.il |
2020 | עלו אתר האינטרנט "כפר האמנים צוקים" ו"מרכז ויידור" |
2021 | תיירות ערבה מפעילה מרכז מידע דיגיטלי למטיילים בטלגרם ובוואסאפ |
התייר, התיירן והקשר ביניהם
התיירות בערבה נשענת על שלושה מוקדים עיקריים: ספק, לקוח והתקשורת שביניהם:
- התיירן והמוצר התיירותי (ספק) - תמיכה וסיוע ליזמים המתעתדים לעסוק בתיירות (יעוץ, חונכות, ליווי, חממות ותוכניות עסקיות), כתובת עבור תיירני הערבה הקיימים שהם בעיקר, בעלי צימרים, בעלי שירותי הסעדה, בעלי מתחמי אטרקציות, מורי דרך ואף תיירות נסמכת כמו אומנים, בעלי גלריות ושירותים סמי-תיירותיים. פיתוח אסטרטגיה אזורית כוללת והטמעתה במרחב בקרב התיירנים, פיתוח הכשרות והעשרות מותאמים, מתן קורסים וקידום מקצועי. זאת לצד השבחה, קידום, הנגשה והרחבה של סל המוצרים הקיים כמו מסלולי אופניים, מסלולי טיול, שילוט, יצירת שת"פים לחיזוק מוצרים קיימים.
- התייר (לקוח) – הנגשת המוצר התיירותי לתייר, פילוח סגמנטים רלוונטיים והרחבת קהלי היעד (הפקת חוברות, מפות, אתר אינטרנט, פייסבוק, מאגר לקוחות, מרכז והזמנות, תחנות מידע, אירועי נישה).
- התקשורת שביניהם (שיווק) – מתן מטרייה שיווקית, חשיפת האזור ושיווקו ברמה הארצית כמנוף לעידוד התיירות באזור. זאת על ידי PR, פרסום, שיווק, סיורי עיתונאים, הפקות אירועים, ניהול אתר האינטרנט ודף הפייסבוק של התיירות וייצוג התיירנים בירידי תיירות.
קצת נתונים...
- כ-350 צימרים בכ- 60 מתחמי לינה ואירוח. 47 מתחמי לינה בלבד, 6 חאנים, 6 מתחמים מעורבים, 1 לינה ניידת. פילוח לפי יישובים: 2 עידן, 15 חצבה, 16 עין יהב, 2 ספיר, 9צופר, 7 צוקים, 8 פארן.
- כ-200 תיירנים שהם בעלי צימרים ומתחמי אירוח, בעלי שירותי הסעדה וקייטרינג, מפעילי אטרקציות ומוקדי עניין, מורי דרך, אומנים ויוצרים הנותנים שירות לתיירים.
- עונת התיירות העיקרית נמדדת בין ראש השנה לשבועות (ספטמבר-מאי) אך בשנים האחרונות מתרחבת הפעילות גם לחודשי הקיץ (בעיקר בשל בריכות השחייה במושבים).
- התפוסה הממוצעת השנתית עומדת על כ -30%, בעיקר בחגים ובסופי שבוע. הנתונים מוערכים באומדן כללי שנשען על אקסטרפולציה מתמטית, משום שאתרי הלינה אינם מעבירים דיווח קבוע .
- פילוח העוסקים בתיירות הוא מגוון מאוד ונטול אפיון מיוחד (גיל, השכלה, פרנסה נוספת).
- הקהל שצורך את התיירות בערבה הוא בעיקרו פנים ארצי, משפחות עם ילדים, חובבי טיולי מדבר, ג'יפאים, באופן כללי קהל מבוסס. פתיחת שדה התעופה "רמון" בתמנע, מאתגרת את האזור ומכתיבה היערכות של אתרי התיירות לקליטת אורחים מחו"ל. זאת, במסגרת פרויקט "המדבר הידידותי" בשיתוף עם המועצות השכנות ובעידוד משרד התיירות.